Skip to main content

#33: Verdieping, Alcohol en snurken

By 28 juni 2023Niet gecategoriseerd

 

Je klaagt niet hard genoeg.

Je kent het wel..

Na een avondje drinken (zuipen 🍻) snurk jij of snurkt jouw partner zo hard dat het behang van de muren valt.

Snurk jij alleen door alcohol of snurk jij eigenlijk elke avond?

Slaap jij daardoor slechter? slaapt jouw partner daardoor slechter?

Zou dit uitmaken voor onze gezondheid?

👉 Snurken verhoogt jouw kans op hart- en vaatziekten
👉 het verdubbelt jouw kans op overlijden binnen 28 dagen na een hartinfarct
👉 het vergroot jouw risico op hypertensie met x1,5.

Jij weet zo waarom.

Spoiler: snurken is de meest luidruchtige hint van jouw lichaam, dat je longevity naar de knoppen gaat.

Mocht je dit niet horen, lees dan de vorige weekly over gehoorverlies.

In deze Weekly gaan we het hebben over snurken, effect van alcohol en een tool voor jouw longevity.

Wij gaan jou tools meegeven om dit te voorkomen of te verminderen.

Longevity

Wat laat onderzoek zien?

Dat snurken ons risico op hart- en vaatziekten verhoogt.

Dit komt onder andere doordat snurken leidt tot korter (kwantitatief) en minder diepe (kwalitatief) slaap van zowel jij als jouw partner.

Maar er is meer.

Een relatief klein onderzoek laat zien dat snurken kan leiden tot 11 minuten minder slaap per nacht, oftewel 77 minuten minder slaap per week.

Maar er is veel meer.

Dus blijf wakker en lees deze Weekly goed door.

Ikzelf zie snurken bij veel van onze cliënten en ik vind het schadelijker dan slaapapneu.

Niet omdat slaapapneu niet ernstig is, maar omdat snurken het vaker voorkomt, vaak onschuldig wordt genoemd (mensen grappen hoe hard ze kunnen snurken) en er wordt weinig onderzoek naar gedaan.

Al meer dan tientallen jaren laten (relatief kleine) onderzoeken zien dat hevig snurken kan leiden tot hart- en vaatziekten voor zowel de snurkers als de partner.

We zien in 3 cohort studies met een follow up van 3-8 jaar dat snurkers een hoger risico hebben op beroertes dan niet-snurkers.

Alexander

Weinig onderzoek?

Ja, niet omdat het niet interessant is, maar omdat snurken vaak wordt gezien als onderdeel van andere aandoeningen van de ademhaling, zoals slaapapneu.

Hierover meer in een volgende Weekly.

Maar goed, terug naar snurken.

Snurken

Snurken kan apart voorkomen, maar het kan ook een voorspeller of onderdeel zijn van andere aandoeningen, zoals slaapapneu.

Hoe vaak het voorkomt is niet duidelijk, maar cijfers tonen aan dat 15-85% van de mensen snurkt in wisselende mate.

Wat is een snurk?

Een hoorbare vibratie van de bovenste luchtweg tijdens het slapen.

Het lijkt onschuldig.

Wist jij dat meestal de partner klaagt over snurken, waarna de snurker hulp (zoals de huisarts) gaat zoeken?

Dus tip voor de partner van een snurker: klaag harder, zodat jullie allebei eerder geholpen worden.

Waarom?

Je krijgt problemen op 2 niveaus:

centraal

en lokaal.

✅ Praktisch: overdag meer moe, minder goed functioneren en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, zoals hypertensie en zelfs beroerte.

Lokale schade

⬇️ Lokaal: de zenuwen en vaten worden beschadigt.

Snurken kan aderverkalking geven.

Waarom?

Een van de hoofdoorzaken van een beroerte is atherosclerose van de arteria carotis.

Oftewel: aderverkalking van een bloedvat in onze hals.

Zie de afbeelding hieronder.

Studies laten zien dat slaapapneu geassocieerd is met een verhoogde kans op beroerten. Helaas weten we nog niet precies wat nou de relatie is.

Ik vermoed dat snurken (meestal een onderdeel van slaapapneu) hier een belangrijke rol speelt: de vibraties van het harde snurken leidt mogelijk tot schade van de bloedvaten, wat kan leiden tot aderverkalking.

Alexander

Centrale schade

Het snurken geeft aan dat er vernauwing is.

👉 Oftewel: het lichaam krijgt minder makkelijk zuurstof.

Daarnaast is de baroreflex minder tijdens snurken, wat belangrijk is voor het controleren van onze bloeddruk en verder kan bijdragen aan hypertensie.

✅ Concreet: Tijdens slapen vertonen snurkers een meer actieve sympathicus (fight or flight situatie) dan niet snurkers. Dit verstoort je slaap en leidt ook tot een chronisch hogere hartslag, bloeddruk, et cetera.

Onder andere omdat matig-hard gesnurk qua geluid al gauw boven de 45 decibel komt.

Dit verstoort onze slaap en leidt ook tot activatie van het sympathische systeem bij jou en mogelijk je partner.

Het kan jullie zelfs meerdere keren wakker maken ‘s nachts.

Zonde.

Mechanisme

We moeten nu voor onze longevity dus 2 vragen concreet beantwoorden:

1. wat gebeurt er precies tijdens snurken?

Snurken ontstaat door vibraties zacht weefsel tijdens de inademing waarbij de bovenste luchtweg nauw is.

2. Wat gebeurt er dan door alcohol?

Alcohol verslapt spieren. Dit verklaart jouw dansen.

Alcohol zorgt namelijk voor oropharyngeale hypotonie.

Dit betekent: de spieren van onze luchtwegen ontspannen zich teveel, waardoor de luchtweg in elkaar zakt.

Hierdoor ontspant de basis van onze tongbasis en wordt onze luchtweg geblokkeerd.

Alcohol maakt neusademhaling minder makkelijk. Komen we op terug.

Alcohol zorgt voor minder gevoeligheid ademprikkels. Komen we zo ook op terug.

Dus zelfs je neusademhaling is de klos?

Ja, alcohol zorgt voor vasodilatatie in de slijmvliezen van de neus, waardoor er nog minder makkelijk door de neus kan worden geademd.

Daarnaast vermindert alcohol jouw respiratoire drive.

Dit is de neiging van jouw lichaam om te ademen.

Dit wordt o.a. beinvloedt door de hoeveelheid zuurstof en CO2.

Daarnaast is alcohol dus ook verdovend middel voor je brein, waardoor je respiratoire drive verder afneemt.

✅ Praktisch: je lichaam reageert minder snel op de ademstops, wat jouw ademhaling tijdens het slapen niet helpt.

✅ Conclusie: alcohol drinken – met name net voor je gaat slapen – kan eerder leiden tot (heviger) snurken.

In het plaatje hieronder zie je hoe snurken onze ademhaling beïnvloedt.

Matige-grote hoeveelheden alcohol zorgen ervoor dat we minder REM slaap doormaken.

1, 2, 3 drankjes & afbreken.

Zelfs met 2-3 drankjes kan jij jouw slaap negatief beïnvloeden.

P.S. Door alcohol wordt je slaap verstoord en bereik je minder REM slaap. Dus al met al.. slecht voor je longevity.

Zelfs 2-3 drankjes kost jouw lichaam 4-6 uur om af te breken.

Dit is een van de redenen dat alcohol jouw ademhaling (waaronder snurken) en slaap het meest beïnvloedt aan het begin van je slaap.

Er zit dan namelijk nog het meeste alcohol in je bloed.

❓Vraag van de week

Wat kunnen we zelf doen tegen snurken?

We hebben onderscheid gemaakt tussen de dingen die jij kan doen en die jouw arts kan doen.

Als leefstijl aanpassingen niet voldoende werken moet je soms denken aan speciale bitjes in je mond om je kaak naar voren te schuiven, opereren als er ergens een blokkade zit in je luchtweg, CPAP apparatuur, et cetera.

Dus we beginnen met wat jij kan doen:

👉 spieren trainen die je luchtweg beter open kunnen houden.

Voor sommigen zal dit werken, voor sommigen iets en voor sommigen niets.

Conclusie

Snurken kan schadelijk zijn op zichzelf, zonder dat er sprake hoeft te zijn van slaapapneu.

Snurken is schadelijk voor zowel jou als jouw partner.

Snurken is slecht voor je longevity.

Bedankt voor je steun en we kijken ernaar uit je te blijven voorzien van de beste informatie op het gebied van preventieve gezondheid en longevity.

Blijf gezond en tot volgende week!

Thomas & Alexander
BodyFact Weekly

Wanneer jij er klaar voor bent, zijn er 2 manieren waarop we je kunnen helpen 👇

1. APK Keuring van je Lijf. Baseline Bloedwaarden Onderzoek op maat.

2. Werk 1:1 met ons om je gezondheid naar the next level te brengen.

Wat doen wij?

Health Monitoring programma

Toegang tot Medische Experts

Health Optimalisatie Programma

Wij monitoren jouw gezondheid, sturen bij waar nodig, adviseren indien nodig je huisarts en samen werken we aan jouw longevity.

Leave a Reply

Generated by Feedzy