Skip to main content

#54+: Van Atletisch naar Metabool Syndroom

By 22 november 2023Niet gecategoriseerd

Hi, ik ben Thomas, 37 jaar oud, vader, ondernemer, en noem mezelf graag ‘athlete of aging’. Mijn leven is een achtbaan van avonturen – van het runnen van twee sportscholen en een preventiebedrijf genaamd LNGVTY, tot het schrijven van deze BodyFact Weekly en het genieten van het leven met mijn geweldige vrouw en ons kind, geboren in januari 2022.

Ik ben gepassioneerd over CrossFit en houd mijn gezondheid nauwlettend in de gaten door actief health tracking.

Reality Check

Maar zo gezond was ik niet afgelopen mei.

Althans niet als ik Dokter Alexander Rakic (erg kritisch altijd) moet geloven, maar ook niet volgens de over het algemeen relatief conservatieve richtlijnen,

Ik liep en loop risico op insuline resistentie dan wel pre-diabetes. Met alle gevolgen van dien. En ik ben niet de enige..

Zoals jullie gister hebben kunnen lezen is de schatting dat 30 tot 50% van onze volwassen bevolking rondloopt met het metabolisch syndroom.

Wanneer heb je dat?

En tot mijn grote schrik, tikte ik afgelopen mei (2023) 2.5 vinkjes af.

Triglyceriden

Glucose

Bloeddruk (nu was dit een momentopnamen en is die meestal wel 120/80)

Voor mij een duidelijk signaal dat ik iets anders moest gaan doen. Maar ook opmerkelijk, want dit waren niet de enige waarden die de verkeerde kant op bewogen.

De Onverwachte Wending in Mijn Gezondheidsreis

Cholesterolwaarden en HbA1c (gemiddelde glucose)

Mijn HbA1c-waarden, die mijn bloedsuikerregulatie aangeven, zijn langzaam gestegen. Ze zijn nog steeds binnen de normale grenzen, maar het is een teken dat ik aandacht moet besteden aan mijn lichaam.

Mijn cholesterolwaarden zijn over het algemeen goed, maar ik zag een daling in mijn HDL-cholesterol en een toename in de cholesterol/HDL-ratio. Dit kan wijzen op een verhoogd risico voor hart- en vaatziekten, iets wat ik serieus moet nemen.

Maar dit was niet het enige

Ook was mijn testosteronproductie omlaag en mijn leverwaarden omhoog. Was ik dan een alcoholist? Is de aftakeling echt begonnen?

Testosteron productie: omlaag

Vrije testosteron: omlaag

Leverwaarden: omhoog

En als we 2021 met 2023 vergelijken dan zien we ook dat de ijzerwaarden zijn gehalveerd.

Observaties en Analyse

Algemene Trends: Er zijn enkele toenames in waarden die wijzen op een verhoogd risico voor metabool syndroom, zoals HbA1c en ALAT. Echter, andere waarden zoals cholesterol en LDL zijn afgenomen.

Lipoproteine (a): Verhoogd in 2023, wat een hoog risico aangeeft voor hart- en vaatziekten.

Testosteron en Vrij Testosteron: Beide waarden zijn afgenomen van 2022 naar 2023, wat kan wijzen op hormonale veranderingen die verder onderzocht moeten worden.

CRP: Blijft laag, wat goed is voor het verminderen van het risico op ontstekingsgerelateerde aandoeningen.

Vitamine D: Licht afgenomen maar blijft binnen normale grenzen.

Mogelijke oorzaken?

Ik heb twee belangrijke events gehad:

Ik ben vader geworden (januari 2022)

Ik heb bloed gedoneerd (januari 2023)

In deze situaties is het heel prettig dat ik natuurlijk een heel sterk medisch team om mij heen heb. Niet alleen Alexander, maar ook de cardioloog die meekijkt.

Alexander, wees me op iets belangrijks: de rol van stress en vermoeidheid.

Als nieuwe vader is mijn slaap allesbehalve regelmatig, en dat heeft zijn tol geëist. Stress beïnvloedt mijn lichaam meer dan ik had gedacht, inclusief mijn testosteronproductie.

Minder slaap

Meer insuline reistent

Meer stress

Meer cortisol

Daardoor minder testosteron (en Vitamine D etc.)

Mogelijk hogere leverwaarden
Je lever maakt meer Glycogeen aan, extra suiker/energie

Daardoor mogelijk hogere bloedsuikerspiegel

Mijn Plan van Aanpak

Ik realiseerde me dat slaap de grootste killer was van mijn gezondheid. Maar hoe zet je ‘s nachts je kindje uit?

Niet, waar ik wel invloed op had was eerder naar bed, minder schermtijd en zodoende ook minder vaak laat werken.

En natuurlijk alcohol. De andere silent killer. Hier wil ik niet de moraalpolitie spelen, ik sta juist op het speelveld. Maar het grote gevaar van alcohol sluipt in:

Regelmatig

Een beetje drinken

Het sloopt je slaapkwaliteit. Je HRV daalt, je Resting Heart Rate stijgt, je rustademhaling stijgt enzovoort. Dit vergroot je probleem, want nu heb je niet alleen onregelmatige slaap, ook nog eens slechte slaap.

1 + 1 = 3 in dit geval.

Daarom heb ik op 1 juli besloten minimaal 6 maanden niet te drinken. Geen excuses, die bloedsuikerspiegel (waar ik me het meest zorgen over maak) moet omlaag.

En als die testosteronproductie dan weer een beetje op gang komt, maak ik in de gym ook weer wat meer progressie (lees: minder blessures).

Actie

Mijn verhaal is een herinnering aan het belang van bewustzijn over je gezondheid. Het toont aan hoe externe factoren zoals stress en levensstijl onze fysieke gezondheid direct kunnen beïnvloeden. En het engste? Je hebt het niet door.

Ik ben vastbesloten om mijn titel als ‘athlete of aging’ te behouden en mijn gezondheid te verbeteren.

Niet alleen voor mezelf..

Doen jullie ook mee?

Leave a Reply

Generated by Feedzy